Knižnica DISSO
Béreš, Martin - Bosá, Monika - Bosý, Dávid - Filadelfiová, Jarmila - Minarovičová, Katarína

Učiteľky a riaditelia : Rodová nerovnosť a rodová segregácia na stredných odborných školách. / Béreš, Martin; Bosá, Monika, Bosý, Dávid, Filadelfiová, Jarmila, Minarovičová, Katarína. - 1. vyd. - Bratislava : EsFem, 2010. - 152 s. - ISBN 978-80-970309-5-7.
slo

Anotácia:  Kvantitatívny výskum, ktorý realizovalo Občianske združenie EsFem, potvrdil zvyšujúcu sa feminizáciu a rodovú segregáciu stredného odborného školstva. Audit prebehol v minulom roku v rámci projektu Rodová (ne)rovnosť v prostredí SOŠ na Slovensku, s finančným prispením Agentúry pre podporu výskumu a vývoja. Spracovávali sa údaje z 231 SOŠ, neboli sem však zahrnuté gymnáziá, konzervatóriá a školy, ktoré boli pred zmenou legislatívy v kategórii stredných odborných učilíšť.
Celkovo sa na skúmaných stredných školách vzdeláva 57,5 % žiačok a 42,5 % žiakov. Z deviatich kategórií škôl rozdelených podľa zamerania bolo osem feminizovaných, prevahu žiakov evidujú len v kategórii orientovanej na priemysel a techniku.
Horizontálna segregácia znamená, že u nás existujú takmer čisto dievčenské a chlapčenské odbory. Zároveň sme zistili, že na Slovensku študuje na SOŠ čoraz menej chlapcov. Z toho vyplýva ďalšia otázka, aké to bude mať dôsledky na trh práce, povedala Monika Bosá z OZ EsFem. Čo sa týka pedagógov na SOŠ, výchovno-vzdelávací proces zabezpečuje 63,3 percenta učiteliek a 36,7 percenta učiteľov. Výskumy podľa Bosej potvrdili aj výraznú vertikálnu rodovú segregáciu, ktorá súvisí so zastúpením mužov a žien v riadiacich funkciách. Napriek tomu, že školstvo je výrazne feminizované odvetvie, muži v riadiacich pozíciách výrazne dominujú. V prípade, že je medzi pracovníkmi školy muž, tak má podstatne väčšiu šancu stať sa riaditeľom než jeho kolegyňa, domnieva sa Bosá. Výrazná rodová segregácia v tejto oblasti môže podľa nej priamo súvisieť s rizikom znižovania prestíže stredného odborného vzdelávania.
Závery výskumu zhrnuli do 160-stranovej publikácie, ktorá obsahuje teoretickú časť, štatistické zistenia zamerané na trh práce a jeho súvis so školstvom. Posledná kapitola načrtáva možnosti, ako by sa negatívne dopady feminizácie a rodovej nerovnosti dali eliminovať.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 50200 k dispozícii

Knižnica DISSO
Minarovičová, Katarína

Chudoba oslabuje rodinu a ohrozuje budúce generácie. / Minarovičová, Katarína. - In: Sociální práce / Sociálna práca. - Roč. 1/2010, s. 40-41. - ISSN 1213-6204.

Kľúčové slová : chudoba; rodina; rodiny v kríze; núdza hmotná; Úsmev ako dar
Typ: Článok z periodika

Knižnica DISSO
Minarovičová, Katarína - Bosá, Monika - Čerešník, Michal

Svet práce podľa učebníc : Rodová analýza vybraných kurikúl : Národný projekt Inštitút rodovej rovnosti. / Minarovičová, Katarína; Bosá, Monika, Čerešník, Michal. - Bratislava : Centrum vzdelávania MPSVR SR, 2014. - 65 s.
slo

Anotácia:  Sociálna kampaň Keď vyrastiem poukázala na jeden aspekt rodovej nerovnosti, na nerovnosť žien a mužov v odmeňovaní v širšom kontexte rodovo stereotypnej deľby práce v našej spoločnosti. K výstupom, ktoré sa v rámci úloh národného projektu Inštitút rodovej rovnosti zameriavali na osvetľovanie a odstraňovanie rôznych aspektov rodovej nerovnosti patrí aj predkladaná publikácia.
Autorský kolektív sa v nej zameral na učebnice a učebné materiály, ktoré sa využívajú v kariérovom poradenstve na školách. Zámerom autoriek a autora bolo odpovedať na otázky: Ako prezentujú učebnice, osnovy predmetov a programov určené pre kariérové poradenstvo svet práce? Podieľajú sa na reprodukcii rodových stereotypov a prehlbovaní rodových nerovností na trhu práce?
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 50762 k dispozícii

Knižnica DISSO
Bosá, Monika - Minarovičová, Katarína - Jesenková, Adriana - Čerešník, Michal - Bosý, Dávid

Z lavice do práce : Rod v príprave na povolanie : Národný projekt Inštitút rodovej rovnosti. / Bosá, Monika; Minarovičová, Katarína, Jesenková, Adriana, Čerešník, Michal, Bosý, Dávid. - Bratislava : Centrum vzdelávania MPSVR SR, 2014. - 135 s.
slo

Anotácia:  Sociálna kampaň Keď vyrastiem poukázala na jeden aspekt rodovej nerovnosti, na nerovnosť žien a mužov v odmeňovaní v širšom kontexte rodovo stereotypnej deľby práce v našej spoločnosti. K výstupom, ktoré sa v rámci úloh národného projektu Inštitút rodovej rovnosti zameriavali na osvetľovanie a odstraňovanie rôznych aspektov rodovej nerovnosti patrí aj predkladaná publikácia.
Autorský kolektív sa v nej zameral na analýzu vzťahu vzdelávania a trhu práce, v kontexte presadzovania rodovej rovnosti, pričom sa sústreďuje na špecifickú oblasť vzdelávania ako prípravy na povolanie - kariérové poradenstvo. Zámerom autoriek a autorov bolo poukázať na to, že nerovnosti, ktorým čelíme na trhu práce majú svoje korene v prostredí, z ktorého na trh práce vstupujeme.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 50763 k dispozícii

Knižnica DISSO
Bosá, Monika - Horná, Dagmar - Minarovičová, Katarína - Kiczková, Zuzana

Primárna prevencia rodovo podmieneného násilia a domáceho násilia v školskom vzdelávaní na Slovensku. / Bosá, Monika; Horná, Dagmar, Minarovičová, Katarína, Kiczková, Zuzana. - 1. vyd. - Bratislava : IVPR, 2017. - 124 s. - ISBN 978-80-7138-156-3.
slo

Anotácia:  Je známou skutočnosťou, že demokracie môžu budovať a zveľaďovať jedine demokraticky kompetentní ľudia. Ľudskoprávne vzdelávanie je jednou z kľúčových edukácií pre nadobudnutie zmyslu pre demokraciu, rešpektu k ľudskej jedinečnosti a dôstojnosti. Ľudské práva a demokratické občianstvo sú zásadné pre sociálnu stabilitu, kohéziu a rozvoj. Moderné demokracie aj prostredníctvom svojich vzdelávacích alebo školských politík usilujú o kultúru mieru a nenásilia.
Problematika rodovej rovnosti ako súčasť ľudských práv je jednou z oblastí, ktoré patria medzi kľúčové hodnotové a záujmové oblasti EÚ. Slovenská republika sa hlási k modelu západnej demokracie a oficiálne deklaruje záujem ochrany ľudských práv ako jedno z východísk svojej štátnosti (Ústava SR). Systém garancií rodovej rovnosti a ľudských práv žien s dôrazom na oblasť vzdelávania má v našich podmienkach dlhú tradíciu. Cieľom tejto vedeckej monografie je identifikácia aktuálneho stavu realizovanej primárnej prevencie rodovo podmieneného násilia v rôznych prostrediach (typoch a stupňoch) vzdelávania na Slovensku, identifikácia možných bariér a stimulov efektívnej primárnej prevencie rodovo podmieneného násilia ako aj identifikácia príležitostí, ktoré aktuálny vzdelávací systém v rámci svojich možností (prípadne s aplikáciou minimálnych zásahov) pre zefektívnenie primárnej prevencie ponúka.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 50941 k dispozícii



Bázy dát sú riadené systémom Proflib - Webis
Copyright © 1998-2024, CEIT