|
Anotácia: |
Dobrovoľníctvo je multidimenzionálny dynamický sociálny fenomén, ktorý je prítomný v každej spoločnosti. Je úzko spojený so sociálnou štruktúrou spoločnosti, jej morálkou a kultúrou, ktoré spoluvytvárajú podobu dobrovoľníckej participácie a dodávajú jej špecifický ráz a spoločenský význam. V súčasnej dobe prechodu demokratických spoločností z industriálnej do postindustriálnej fázy a krízy sociálneho štátu význam dobrovoľníctva znovu stúpa a stáva sa predmetom politických, výskumných i praktických reflexií. Osobitná pozornosť v oblasti dobrovoľníctva je zameraná na vekovú kategóriu mládeže. Zdôrazňuje sa, že dobrovoľníctvo významne prispieva k rozvoju osobnosti mladých ľudí a je prejavom solidarity, aktívneho občianstva a angažovanosti. Mládež je sociálna skupina, ktorú spoločenské trendy modernizácie a individualizácie zasahujú najvýznamnejšie. Nositeľom zmien v oblasti dobrovoľníctva sa preto stáva práve mladá generácia. Cieľom predkladanej monografie je poskytnúť obraz o dobrovoľníctve mládeže na Slovensku a jeho vybraných dimenziách v kontexte tzv. nových trendov v dobrovoľníctve. Prináša empirické zistenia z výskumu, ktorý sa realizoval ako súčasť tvorby Koncepcie výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu s podporou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Publikácia je rozdelená do dvoch častí. Prvá časť prezentuje stručné koncepčné a teoretické východiská a výsledky reprezentatívneho výskumu realizovaného na vzorke 806 mladých ľudí na Slovensku vo veku od 15 do 30 rokov. Poskytuje informácie o rozsahu a intenzite formálneho a neformálneho dobrovoľníctva mládeže, sociálnom profile mladých dobrovoľníkov a dobrovoľníčok, ich dobrovoľníckych aktivitách a organizáciách, v ktorých sú aktívni. V oblasti formálneho dobrovoľníctva prezentuje zistenia týkajúce sa informovanosti, motivácie a bariér. Osobitnú pozornosť venuje vnímaniu dobrovoľníctva z pohľadu mladých ľudí. Druhá časť monografie dokresľuje obraz o dobrovoľníctve mládeže na Slovensku v spojení s výchovou a vzdelávaním k dobrovoľníctvu v prostredí rôznych stupňov a typov škôl. Prezentuje niekoľko príkladov dobrej praxe.
|
|