Anotácia: |
Výskum vzdelávania a uplatňovania ľudských práv v základných a stredných Školách sa uskutočnil na oddelení prevencie a výskumu mládeže Ústavu informácií a prognóz školstva, na základe požiadaviek vyplývajúcich z Národného plánu výchovy k ľudským právam na roky 2005 - 2014. Národný plán výchovy k ľudským právam vznikol na Slovensku ako súčasť dekády výchovy k ľudským právam vyhlásenej Organizáciou spojených národov (ďalej OSN) na obdobie rokov 1995 až 2004 v decembri roku 1994. OSN vyhlásila dekádu na základe odporúčaní Svetovej konferencie ľudských práv konanej v roku 1993 vo Viedni. V odporúčaniach Viedenskej deklarácie a akčného plánu je uvedené, že výchova k ľudským právam, praktické vedomosti a informovanosť sú základom pre rozvíjanie a dosiahnutie stabilných a harmonických vzťahov medzi komunitami a slúžia k posilňovaniu vzájomného porozumenia, tolerancie a mieru. Odporúčania sa týkajú upriamenia vzdelávania na výchovu k ľudskosti a k posilneniu rešpektovania ľudských práv a základných slobôd. V tejto súvislosti bol Ústav informácií a prognóz školstva poverený na roky 2004-2014 participovať na realizácii projektu Efektívny monitorovací a hodnotiaci systém rozsahu a kvality výučby k ľudským právam. Úlohou Ústavu informácií a prognóz školstva, oddelenia prevencie a výskumu mládeže v roku 2008, bolo realizovať reprezentatívny sociologický výskum s cieľom analyzovať vzdelávanie a uplatňovanie ľudských práv v školskom prostredí ako z pohľadu samotných žiakov, tak aj učiteľov základných a stredných škôl a získané výsledky porovnať s údajmi predchádzajúcich výskumných zisťovaní realizovaných v rámci projektu. Predkladaná publikácia je spracovaná z najzaujímavejších výsledkov výskumu problematiky uplatňovania ľudských práv v školskom prostredí z pohľadu učiteľov základných a stredných škôl. Analýza súčasného stavu výučby k ľudským právam, analýza jej kvality, zistenie miery spokojnosti učiteľov s doterajším spôsobom výučby k ľudským právam, zmapovanie miery aktivity učiteľov a škôl v oblasti ľudských práv, či analýza uplatňovania ľudských práv v školách pomôže k vytvoreniu celkového obrazu o vzdelávaní k ľudským právam a možných nedostatkoch v uplatňovaní ľudských práv v školách na Slovensku. Na základe predkladaných zistení, ako aj na základe zistení ostatných participujúcich inštitúcií na úlohách Národného plánu, je možné zmapované nedostatky špecifikovať, navrhnúť spôsoby ich riešenia a zvyšovať tak úroveň výchovy k ľudským právam na Slovensku.
|
|