| Béreš, Martin
- Bosá, Monika
- Bosý, Dávid
- Filadelfiová, Jarmila
- Minarovičová, Katarína
Učiteľky a riaditelia : Rodová nerovnosť a rodová segregácia na stredných odborných školách. / Béreš, Martin; Bosá, Monika, Bosý, Dávid, Filadelfiová, Jarmila, Minarovičová, Katarína. - 1. vyd. - Bratislava : EsFem, 2010. - 152 s.
- ISBN 978-80-970309-5-7. slo
|
|
Anotácia: |
Kvantitatívny výskum, ktorý realizovalo Občianske združenie EsFem, potvrdil zvyšujúcu sa feminizáciu a rodovú segregáciu stredného odborného školstva. Audit prebehol v minulom roku v rámci projektu Rodová (ne)rovnosť v prostredí SOŠ na Slovensku, s finančným prispením Agentúry pre podporu výskumu a vývoja. Spracovávali sa údaje z 231 SOŠ, neboli sem však zahrnuté gymnáziá, konzervatóriá a školy, ktoré boli pred zmenou legislatívy v kategórii stredných odborných učilíšť. Celkovo sa na skúmaných stredných školách vzdeláva 57,5 % žiačok a 42,5 % žiakov. Z deviatich kategórií škôl rozdelených podľa zamerania bolo osem feminizovaných, prevahu žiakov evidujú len v kategórii orientovanej na priemysel a techniku. Horizontálna segregácia znamená, že u nás existujú takmer čisto dievčenské a chlapčenské odbory. Zároveň sme zistili, že na Slovensku študuje na SOŠ čoraz menej chlapcov. Z toho vyplýva ďalšia otázka, aké to bude mať dôsledky na trh práce, povedala Monika Bosá z OZ EsFem. Čo sa týka pedagógov na SOŠ, výchovno-vzdelávací proces zabezpečuje 63,3 percenta učiteliek a 36,7 percenta učiteľov. Výskumy podľa Bosej potvrdili aj výraznú vertikálnu rodovú segregáciu, ktorá súvisí so zastúpením mužov a žien v riadiacich funkciách. Napriek tomu, že školstvo je výrazne feminizované odvetvie, muži v riadiacich pozíciách výrazne dominujú. V prípade, že je medzi pracovníkmi školy muž, tak má podstatne väčšiu šancu stať sa riaditeľom než jeho kolegyňa, domnieva sa Bosá. Výrazná rodová segregácia v tejto oblasti môže podľa nej priamo súvisieť s rizikom znižovania prestíže stredného odborného vzdelávania. Závery výskumu zhrnuli do 160-stranovej publikácie, ktorá obsahuje teoretickú časť, štatistické zistenia zamerané na trh práce a jeho súvis so školstvom. Posledná kapitola načrtáva možnosti, ako by sa negatívne dopady feminizácie a rodovej nerovnosti dali eliminovať.
|
|