Anotácia: |
Škola, predovšetkým základná, plní viaceré funkcie, je dominantným výchovným a socializačným činiteľom a zohráva nezastupiteľnú úlohu aj pri prevencii. Dôležitú úlohu pri realizovaní školskej prevencie majú koordinátori prevencie. Sú to učitelia, ktorí zastrešujú, koordinujú a usmerňujú aktivity v rámci prevencie všeobecne, a teda aj šikanovania. V súlade so smernicou sa školám a školským zariadeniam odporúča vypracovať vlastné programy šikanovania ako aj zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch šikanovania či iného rizikového správania a u pedagogických a odborných zamestnancov ich povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti v prípade jej neriešenia. Mapovanie problematiky šikanovania v školách sa dlhodobo realizuje na Oddelení prevencie a výskumov mládeže CVTI SR (predtým ÚIPŠ). Realizácia viacerých sociologických výskumov a prieskumov na danú tému vyplývala z cieľov štátnej politiky vo vzťahu k deťom a mládeži. V nadväznosti na požiadavku vyhodnotenia uplatnenia nového metodického pokynu smernice č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach sa pokračovalo v mapovaní tejto problematiky aj v roku 2020. Na základe požiadaviek MŠVVaŠ sa výskumná úloha Prevencia a riešenie (kyber)šikanovania v základných a stredných školách z pohľadu koordinátorov prevencie zameriavala na tieto oblasti skúmanej problematiky: výskyt a prejavy, metódy riešenia, spoluprácu s jednotlivými aktérmi a preventívne aktivity/programy.
|
|