Anotácia: |
Šikanovanie patrí v súčasnosti k problémom, ktoré sú často analyzované a diskutuje sa o nich v odborných kruhoch, aj medzi laikmi. Denne sa s ním stretávajú učitelia v základných a stredných školách, vyskytuje sa v rodinách, na pracovisku a všade, kde je obeť nútená žiť spoločne s agresorom a musí čeliť jeho psychickým a fyzickým útokom. Pedagógovia si uvedomujú, že i napriek tomu, že škola vychováva deti a mládež v duchu demokratických princípov, je nutné, aby sa týmto problémom dôkladne zaoberali. V spoločnosti platia legislatívne normy, ktoré šikanovanie odsudzujú, učia obete riešiť tieto závažné problémy a upozorňujú agresora na dôsledky jeho správania. Mnohí odborníci zastávajú názor, že na rozvoji šikanovania a agresívneho správania má veľký podiel súčasná spoločenská klíma, zmeny uznávaných hodnôt, rozpad rodinných a skupinových väzieb a rastúci egoizmus upriamujúci sa na jednotlivca. Výskumná úloha Názory a skúsenosti žiakov základných a stredných škôl so šikanovaním a kyberšikanovaním nadväzuje na výskumy, ktoré zamestnanci oddelenia prevencie a výskumov mládeže CVTI SR riešili v rokoch 2005 a 2014 s cieľom zistiť, aká je súčasná situácia a aké zmeny nastali v oblasti šikanovania a elektronického šikanovania za dané obdobie. Výskumná úloha Názory a skúsenosti žiakov základných a stredných škôl so šikanovaním a kyberšikanovaním sa na CVTI SR riešila v roku 2021 a vychádzala zo smernice č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach a z Národnej koncepcie ochrany detí v digitálnom priestore. Cieľom úlohy bolo zistenie názorov, postojov, informovanosti a osobných skúseností žiakov základných a stredných škôl s prejavmi šikanovania a kyberšikanovania. Pozornosť je venovaná aj otázkam prevencie a možnostiam eliminácie týchto negatívnych javov najmä v školskom prostredí. Okrem toho je vo výskume zisťované rodinné prostredie žiakov základných a stredných škôl s dôrazom na kvalitu ich vzťahov k rodičom, súrodencom, spolužiakom, kamarátom aj k učiteľom. Úloha nadviazala na riešenie danej problematiky v rokoch 2005 a 2014 a zistené údaje sú navzájom porovnávané. Výskum sa realizoval metódou dotazníkového zisťovania u žiakov základných a stredných škôl v rámci celého Slovenska. Výberový súbor tvorili žiaci 7., 8. a 9. ročníkov základných škôl a žiaci 1., 2. a 3. ročníkov všetkých typov stredných škôl zo všetkých krajov Slovenskej republiky.
|
|