Knižnica DISSO
Bieliková, Marcela

Ľudské práva a práva dieťaťa v kontexte názorov žiakov základných a stredných škôl. / Bieliková, Marcela. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI, 2019. - 59 s. - ISBN 978-80-89965-14-4.
slo

Anotácia:  Výskum ľudských práv a práv dieťaťa sa realizuje v dlhodobom monitoringu vzdelávania a uplatňovania ľudských práv a súvisí s napĺňaním priority III (Výchova, vzdelávanie, odborná príprava a výskum v oblasti ľudských práv) Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike.
Cieľom reprezentatívneho celoslovenského výskumu výchovy k ľudským právam a právam dieťaťa v školskom a rodinnom prostredí bolo kontinuálne zmapovať a analyzovať právne vedomie žiakov, zdroje informácií o ľudských právach (zastúpenie školy a rodiny) a úroveň spolupráce školy a rodiny žiaka pri výchove k ľudským právam, ako aj mieru participácie rodičov na výchove detí k ľudským právam a právam dieťaťa. Súčasne poukázať na nedostatky v dodržiavaní ľudských práv v prostredí školy, rodiny, a získané výsledky porovnať s prechádzajúcimi výskumnými zisťovaniami (roky 2007, 2009, 2012, 2014 a 2016) s cieľom načrtnúť vývojové trendy skúmaných javov.
Veď jednou zo základných podmienok napĺňania Dohovoru o právach dieťaťa je dostatok informácií. Len tak je možné, aby sa myšlienky a zásady Dohovoru pretransformovali do každodenného života.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51005 k dispozícii

Knižnica DISSO
Pétiová, Marianna

Vnímanie extrémizmu a terorizmu z pohľadu žiakov základných a stredných škôl. / Pétiová, Marianna. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI, 2019. - 71 s. - ISBN 978-80-89965-15-1.
slo

Anotácia:  Výskum bol zameraný na zistenie prejavov extrémizmu v školskom prostredí a vychádzal z Programového vyhlásenia súčasnej vlády a z Národného akčného plánu boja proti terorizmu na roky 2015-2018.
Cieľom úlohy bolo zistenie názorov, informovanosti a osobných skúseností žiakov základných a stredných škôl s prejavmi extrémizmu a vnímanie terorizmu ako závažnej hrozby súčasnej doby.
Úloha nadviazala na riešenie problematiky intolerancie, násilia a extrémizmu u mladých ľudí, ktoré boli realizované v rokoch 2010 a 2016. V roku 2018 bol dotazník doplnený o súbor otázok zameraných na vnímanie terorizmu a jeho vplyvu na život mladých ľudí na Slovensku.
Výskum sa realizoval metódou dotazníkového zisťovania u žiakov základných a stredných škôl v rámci celého Slovenska. Výberový súbor tvorili žiaci 7., 8. a 9. ročníkov základných škôl a žiaci 1., 2. a 3. ročníkov stredných škôl zo všetkých krajov Slovenskej republiky. Výberový súbor spĺňal kritériá reprezentatívnosti vzhľadom na základný súbor žiakov základných a stredných škôl vo veku od 12 do 18 rokov. Bol utvorený voľným kvótovým výberom so znáhodnením osoby v poslednom kroku so stratifikáciou na celom území Slovenskej republiky.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51007 k dispozícii, 51050 k dispozícii

Knižnica DISSO
Pétiová, Marianna

Terorizmus - hrozba súčasného života na Slovensku očami žiakov základných a stredných škôl. / Pétiová, Marianna. - In: Mládež a spoločnosť. - Roč. 1/2019, s. 35-50. - ISSN 1335-1109.

Typ: Článok z periodika

Knižnica DISSO
Bieliková, Marcela - Runa, Tomáš

Ľudské práva v škole - vnímanie a dodržiavanie ľudských práv a práv dieťaťa v školskom prostredí : Názory žiakov základných a stredných škôl. / Bieliková, Marcela; Runa, Tomáš. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI, 2019. - 69 s. - ISBN 978-80-89965-33-5.
slo

Anotácia:  Dlhodobý monitoring vzdelávania a uplatňovania ľudských práv v školskom a rodinnom prostredí sa realizuje v zmysle plnenia úloh Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv.
Analýza súčasného stavu výučby k ľudským právam, analýza jej kvality v oblasti vzdelávania ľudských práv, zmapovanie záujmu žiakov o problematiku ľudských práv a ich schopností využívať získané poznatky v reálnom živote, ako aj zistenie dodržiavania ľudských práv v školskom prostredí prispeje k vytvoreniu celkového obrazu o vzdelávaní k ľudským právam v podmienkach regionálneho školstva, k napĺňaniu cieľov výchovy a vzdelávania, k špecifikácii problémov vo vzdelávaní v predmetnej oblasti a pri dodržiavaní ľudských práv v školách.
Na základe výskumných zistení, vývojových trendov skúmanej problematiky a poznatkov subjektov podieľajúcich sa na plnení Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv a z toho vyplývajúceho Akčného plánu výchovy a vzdelávania k ľudským právam pre rezort školstva, bude možné získané poznatky a problémy ako z pohľadu žiakov základných a stredných škôl tak aj ich pedagógov nielen definovať, ale aj eliminovať a navrhnúť spôsoby ich riešenia. Zvyšovať tak úroveň výchovy a vzdelávania k ľudským právam na Slovensku.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51048 k dispozícii, 51083 k dispozícii

Knižnica DISSO
Pétiová, Marianna

Názory žiakov základných a stredných škôl na prejavy extrémizmu a ich pohľad na terorizmus. / Pétiová, Marianna. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI, 2019. - 75 s.
slo

Anotácia:  Výskum bol zameraný na zistenie prejavov extrémizmu v školskom prostredí a vychádzal z Programového vyhlásenia súčasnej vlády a z pripravovaného Národného akčného plánu boja proti terorizmu na roky 2019-2022.
Cieľom úlohy bolo zistenie názorov, informovanosti a osobných skúseností žiakov základných a stredných škôl s prejavmi extrémizmu a ich pohľad na terorizmus ako závažnú hrozbu súčasnej doby. Úloha nadviazala na riešenie problematiky intolerancie, násilia a extrémizmu u mladých ľudí ktoré boli realizované v rokoch 2010, 2016 a 2018 tak, aby bolo možné porovnať aj otázky zamerané na vnímanie terorizmu.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51080 k dispozícii

Knižnica DISSO
Runa, Tomáš

Porušovanie ľudských práv v školskom prostredí. / Runa, Tomáš. - In: Mládež a spoločnosť. - Roč. 3-4/2021, s. 30-44. - ISSN 1335-1109.

Typ: Článok z periodika

Knižnica DISSO
Pétiová, Marianna

Analýza údajov z výskumov zameraných na zistenie skúseností, názorov a postojov žiakov základných a stredných škôl na extrémizmus a rasizmus. / Pétiová, Marianna. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI SR, 2020. - 87 s.
slo

Anotácia:  Extrémizmus sa v súčasnosti stáva hrozbou najmä pre mládež. Je na vzostupe a darí sa mu oslovovať najmä túto vekovú skupinu, a to nielen prostredníctvom internetu, ale i hudobných skupín s rasistickým repertoárom a organizovaním aktivít. Na Slovensku sa snažia presadiť a získať nových členov aj rôzne zahraničné extrémistické skupiny. Extrémizmus je teda možné považovať za celosvetový problém a jeho riešenie je veľmi aktuálne nielen na medzinárodnej, ale i na vnútropolitickej scéne štátov Európy.
Cieľom predloženej analýzy je kontinuálne zachytiť názory, mieru informovanosti a osobné skúsenosti žiakov základných a stredných škôl s prejavmi extrémizmu, ich postoj k problematike rasizmu a antisemitizmu ako závažnému problému súčasnej doby. Okrem toho zachytáva analýzu rodinného prostredia respondentov, ich vzťahy k rodičom a k rovesníkom, ako aj možnosti získania nesprávnych extrémistických názorov z internetu a zo sociálnych sietí. Úloha porovnáva výsledky výskumov realizovaných v rokoch 2009, 2016, 2017, 2018 a 2019 a vychádza z Programového vyhlásenia vlády, z Koncepcie boja proti extrémizmu na roky 2015-2019, z Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím a z Národnej koncepcie ochrany detí v digitálnom priestore.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51158 k dispozícii

Knižnica DISSO
Pétiová, Marianna

Pohľad žiakov základných a stredných škôl na prejavy extrémizmu, xenofóbie, rasizmu, diskriminácie a na subkultúry mládeže. / Pétiová, Marianna. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI SR, 2021. - 94 s. - ISBN 978-80-89965-97-7.
slo

Anotácia:  Extrémizmus sa v súčasnosti stáva témou, ktorej sa venujú nielen médiá a odborníci, ale i laická verejnosť, pretože v niektorých krajinách sa opätovne dvíhajú vlny násilia založené na rasovej, politickej a náboženskej neznášanlivosti voči osobám odlišujúcim sa od majoritnej časti obyvateľstva. Vzniknutá situácia je výzvou vzdelávať najmä deti a mládež v duchu humanizmu, ľudských hodnôt a tolerancie. Je nutné podchytiť mladú generáciu, zbaviť ju strachu z budúcnosti, naučiť ju aktívne zapájať sa do spoločenského diania a pracovného procesu. Len tak sa spoločnosť dokáže stmeliť a bojovať proti radikalizmu, extrémizmu, rasizmu a nárastu vnútorných konfliktov.
Výskum bol zameraný na zistenie prejavov extrémizmu, xenofóbie, rasizmu a diskriminácie a na pohľad mladých ľudí na subkultúry mládeže. Vychádzal z Programového vyhlásenia súčasnej vlády a z pripravovanej Koncepcie boja proti radikalizácii a extrémizmu do roku 2024. Cieľom úlohy bolo zistenie názorov, postojov, informovanosti a osobných skúseností žiakov základných a stredných škôl s prejavmi extrémizmu, xenofóbie, rasizmu a diskriminácie a ich pohľad na subkultúry mládeže. Úloha nadviazala na riešenie problematiky intolerancie, násilia a extrémizmu u mladých ľudí, ktoré boli realizované v rokoch 2010, 2016, 2017, 2018 a 2019 tak, aby bolo možné zistené údaje navzájom porovnávať.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51160 k dispozícii

Knižnica DISSO
Pétiová, Marianna

Názory a skúsenosti žiakov základných a stredných škôl so šikanovaním a kyberšikanovaním. / Pétiová, Marianna. - 1. vyd. - Bratislava : CVTI SR, 2021. - 88 s. - ISBN 978-80-8240-017-8.
slo

Anotácia:  Šikanovanie patrí v súčasnosti k problémom, ktoré sú často analyzované a diskutuje sa o nich v odborných kruhoch, aj medzi laikmi. Denne sa s ním stretávajú učitelia v základných a stredných školách, vyskytuje sa v rodinách, na pracovisku a všade, kde je obeť nútená žiť spoločne s agresorom a musí čeliť jeho psychickým a fyzickým útokom. Pedagógovia si uvedomujú, že i napriek tomu, že škola vychováva deti a mládež v duchu demokratických princípov, je nutné, aby sa týmto problémom dôkladne zaoberali. V spoločnosti platia legislatívne normy, ktoré šikanovanie odsudzujú, učia obete riešiť tieto závažné problémy a upozorňujú agresora na dôsledky jeho správania. Mnohí odborníci zastávajú názor, že na rozvoji šikanovania a agresívneho správania má veľký podiel súčasná spoločenská klíma, zmeny uznávaných hodnôt, rozpad rodinných a skupinových väzieb a rastúci egoizmus upriamujúci sa na jednotlivca.
Výskumná úloha Názory a skúsenosti žiakov základných a stredných škôl so šikanovaním a kyberšikanovaním nadväzuje na výskumy, ktoré zamestnanci oddelenia prevencie a výskumov mládeže CVTI SR riešili v rokoch 2005 a 2014 s cieľom zistiť, aká je súčasná situácia a aké zmeny nastali v oblasti šikanovania a elektronického šikanovania za dané obdobie.
Výskumná úloha Názory a skúsenosti žiakov základných a stredných škôl so šikanovaním a kyberšikanovaním sa na CVTI SR riešila v roku 2021 a vychádzala zo smernice č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach a z Národnej koncepcie ochrany detí v digitálnom priestore. Cieľom úlohy bolo zistenie názorov, postojov, informovanosti a osobných skúseností žiakov základných a stredných škôl s prejavmi šikanovania a kyberšikanovania. Pozornosť je venovaná aj otázkam prevencie a možnostiam eliminácie týchto negatívnych javov najmä v školskom prostredí. Okrem toho je vo výskume zisťované rodinné prostredie žiakov základných a stredných škôl s dôrazom na kvalitu ich vzťahov k rodičom, súrodencom, spolužiakom, kamarátom aj k učiteľom. Úloha nadviazala na riešenie danej problematiky v rokoch 2005 a 2014 a zistené údaje sú navzájom porovnávané.
Výskum sa realizoval metódou dotazníkového zisťovania u žiakov základných a stredných škôl v rámci celého Slovenska. Výberový súbor tvorili žiaci 7., 8. a 9. ročníkov základných škôl a žiaci 1., 2. a 3. ročníkov všetkých typov stredných škôl zo všetkých krajov Slovenskej republiky.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 51162 k dispozícii



Bázy dát sú riadené systémom Proflib - Webis
Copyright © 1998-2024, CEIT