Knižnica DISSO
Machajová, Jozefína

Všeobecné správne právo. / Machajová, Jozefína. - 4. vyd. - Bratislava : Eurokódex, 2009. - 512 s. - ISBN 978-80-89447-05-3.
slo

Anotácia:  "Posudzovaná učebnica patrí medzi rozsiahlejšie texty svojej kategórie. Početnosť jej strán "má na svedomí" značný počet ilustračných príkladov, ktoré približujú vnímaniu študenta neraz zložitú teoretickú analýzu toho-ktorého právneho inštitútu. Takýto sposob spracovania považujem za mimoriadne progresívny a prínosný. Systematika učebnice je logická a netradičná najma tým, že obsahuje dosiaľ málo spracované alebo nespracované kapitoly. Ide najma o časť Európske správne právo. Pozitívne hodnotím aj zaradenie netradičnej části Vymožiteľnosť práva vo verejnej správe z pohľadu občana." (prof. JUDr. Katarína Tóthová, DrSc.)
Kľúčové slová : právo; právo správne; právo správne všeobecné; učebnice; inštitúty právne; teória práva; prax právna; správa verejná; organizácia verejnej správy; správne právo európske
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 50088 k dispozícii

Knižnica DISSO
Schavel, Milan - Oláh, Michal - Derevjaniková, Štefánia - Zeman, Karol

Sociálna práca vo verejnej správe. / Schavel, Milan; Oláh, Michal, Derevjaniková, Štefánia, Zeman, Karol. - 1. vyd. - Bratislava : Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, n.o., 2009. - 162 s. - ISBN 80-8082-065-1.
slo

Anotácia:  Proces reformy verejnej správy bezprostredne súvisí s transformačnými procesmi, ktoré nadviazali na zmenu politicko-ekonomicko-socialnej podstaty štátu. Február 1948 poznamenal históriu obnoveného Československa radikálnou zmenou politickej orientácie. Táto sa začala formovať už pred tým, čo výrazne ovplyvnili výsledky 2. svetovej vojny, ako i snahy Komunistickej strany Československa (ďalej len KSČ) k orientácii na Sovietsky zväz. Tento proces vyvrcholil februárom 1948, kedy na základe výsledkov volieb sa do vlády dostali zástupcovia KSČ, ktorý využijúc vládnu krízu nastolili vládu s prosovietskou orientáciou. Tento stav bol zakotvený i v Ústave 9. mája, ktorú prijalo Zákonodarné zhromaždenie ČSR ako ústavný zákon č. 150/1948 Zb. V článku XII. ods. 1 cit.: "Hospodárska sústava Československej republiky je založená na znárodnení nerastného bohatstva, priemyslu, veľkoobchodu a peňažníctva; na vlastníctve pôdy podľa zásady.... ". Takto zadefinované vzťahy k výrobným prostriedkom mohli umožniť dokončenie znárodň
ovacieho procesu. Zmenu politického režimu v roku 1989 bolo preto potrebné začať opačným procesom - zmenou vlastníckych vzťahov, t.j. privatizáciou národného majetku, "...ktorý je vo vlastníctve všetkého ľudu" - (viď. čl. 8 ods. 1 Ústavy ČSSR č.100/1960 Zb.), a taktiež realizáciou reštitučných nárokov poškodených občanov t.j. navrátenie do pôvodného stavu.
Z hľadiska územno-správneho usporiadania na Slovensku sa proces orientoval najmä na zrušenie systému územnej verejnej správy, reprezentovanej sústavou národných výborov miestnej štátnej správy, prestavbu územného členenia, utváranie právnych a ekonomických predpokladov na vznik reálnej územnej samosprávy na obecnej a rozpočtovej úrovni. Rozsiahle zmeny nastali najmä v oblasti sociálnej práce (sociálne poisťovne, zrušenie okresných úradov, zmena v organizácii odborov sociálnych vecí a úradov práce - vznik úradov práce sociálnych vecí a rodiny, vznik vyšších územných celkov, vznik vyšších územných celkov a iné.). V dôsledku toho sa často stretávame u študentov i odborníkov v praxi s nedostatočnou informovanosťou o jej súčasnom fungovaní a pôsobnosti.
Poznanie jednotlivých organizácií, subjektov a inštitúcií, ktoré vykonávajú sociálne činnosti je základným predpokladom pre úspešné postupy orientované v prospech klienta. Tento predpoklad sa dotýka najmä študentov sociálnej práce ale aj odborníkov, ktorí sú odkázaní na spoluprácu viacerých kolegov pôsobiacich v iných sociálnych inštitúciách. Potrebujú sa zoznámiť s niektorými súčasťami sociálnej politiky, legislatívnymi predpismi a činnosťami, ktoré vytvárajú predpoklad účinnej sociálnej pomoci a sociálneho zabezpečenia.
Aktuálnosť druhého prepracovaného vydania publikácie podporuje aj fakt, že napriek existujúcej legislatíve a organizačnej výstavbe sociálnych inštitúcií je pri realizovaní sociálnych činností veľa nejasností, ktoré súvisia s neujasnenými kompetenciami, nedostatočnými vedomosťami a zručnosťami jednotlivých aktérov. Tvorcovia publikácie pracovali niekoľko rokov v rôznych subjektoch verejnej správy od okresných úradov, cez magistrát, samosprávny kraj až po ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Uvedené skutočnosti boli hlavné dôvody, prečo sme sa rozhodli pre stručné spracovanie tejto problematiky aj napriek tomu, že si uvedomujeme neustále zmeny, ktoré prebiehajú najmä v súvislosti s prenosom kompetencií zo štátu na samosprávu.
Táto publikácia si preto kladie za cieľ prehľadne uviesť do tejto problematiky každého, kto sa chce zorientovať v sociálnej práci vo verejnej správe (nazývanej aj verejnej sociálnej správe). V závere každej časti sú uvedené kontrolné otázky, ktoré napomôžu lepšej koncentrácii základných vedomostí z danej problematiky. Budeme radi, keď predkladaná publikácia poslúži odborníkom v praxi, ale najmä študentom sociálnej práce v predmetoch, ako sú sociálna správa alebo sociálna práca vo verejnej správe, prípadne v predmetoch teória sociálnej práce a sociálna politika.
Typ: Kniha - monografia Signatúra: 50153 požičaná



Bázy dát sú riadené systémom Proflib - Webis
Copyright © 1998-2024, CEIT