|
Anotácia: |
V moderných demokraciách sú občianske a politické práva garantované rovnako pre všetkých občanov (s ohľadom na špecifické charakteristiky ako vek), osoby so zdravotným postihnutím nevynímajúc. Môžu však osoby so zdravotným postihnutím rovnako tieto práva aj uplatňovať? Na Slovensku tieto otázky nie sú súčasťou správ, výskumov ani verejných diskusií. Uvedenú situáciu ilustrujú výsledky bleskového prieskumu, ktorý sme zrealizovali začiatkom septembra 2013. Zistili sme, že žiadna katedra politických vied na najvýznamnejších univerzitách na Slovensku doposiaľ nerealizovala výskumný projekt zameriavajúci sa na rozličné aspekty uplatňovania politických práv osôb so zdravotným postihnutím. Na druhej strane, od roku 2010, kedy sa Slovensko stalo zmluvnou stranou Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím (ďalej len "dohovor"), máme v tejto oblasti isté právne záväzky. Článok 18 dohovoru garantuje osobám so zdravotným postihnutím právo získavať a meniť štátnu príslušnosť; a získať, vlastniť a využívať doklady potvrdzujúce ich štátnu príslušnosť alebo iné doklady totožnosti. Článok 21 uvádza právo na slobodu prejavu a presvedčenia (prostredníctvom všetkých foriem komunikácie podľa vlastného výberu). Podľa článku 29 dohovoru majú zmluvné strany povinnosť zabezpečovať osobám so zdravotným postihnutím právo účasti na verejnom a politickom živote, vrátane umožnenia angažovanosti v mimovládnych organizáciách a združeniach; členstva v politických stranách, prostredníctvom slobodných a prístupných volebných postupov, zariadení a materiálov; a tiež vrátane práva voliť a byť volený na všetkých úrovniach. V uvedenom kontexte je cieľom tohto textu zhodnotiť prístup k občianskym a politickým právam z pohľadu osôb so zdravotným postihnutím. Východiskovým bodom je existencia viacerých oblastí, ktoré si vyžadujú ďalšiu intervenciu, či už v zmysle právnych úprav, zvyšovania povedomia alebo zvýšeného financovania. Text je rozdelený do štyroch častí. Začína stručnou analýzou začlenenia otázok zdravotného postihnutia do všeobecného právneho rámca politických práv ako aj začlenenia týchto otázok do rôznych úrovní vzdelávania. Druhá časť detailnejšie rozpracúva z hľadiska zdravotného postihnutia tri špecifické práva, konkrétne právo na štátnu príslušnosť, voľby a volebné právo a právo združovania sa. Tretia časť je zameraná na uplatňovanie politických a občianskych práv vo vzťahu k prístupnosti predvolebnej komunikácie / vysielania, volebných miestností, úradov, politických strán, kde sa prístupnosť chápe ako politické aktivity realizované nediskriminačným spôsobom. Napokon sa budeme venovať aj výzvam k zlepšeniu prístupnosti v tejto oblasti. Tento dokument bol napísaný na základe národnej správy ANED, ktorá bola vytvorená autorkami v roku 2013 ako súčasť Tematickej správy o občianskych a politických právach v európskych krajinách. Väčšina našich zistení je založená na analýze súčasného právneho rámca v kombinácii s viacerými bleskovými prieskumami z roku 2013 v príslušných organizáciách.
|
|