Anotácia: |
Základná téma, rozvinutá v tomto článku sa vzťahuje k sociálnej, kolektívnej a skutočne generáciami zakotvenej podstate rozvíjania kritických sociálnych vedomostí. Kritická teória bola rozvinutá na Západe a predovšetkým medzi americkými intelektuálmi, ako kolektívne snaženie sa generácií. Tzv. "drzá generácia", ktorá bola stúpencom sociálnej vedy a odborníci v sociálnej oblasti, ktorí pochádzali zo 60-tych rokov, na rozdiel od východnej a strednej Európy, boli pohltení existujúcou inštitucionálnou štruktúrou systému vyššieho vzdelávania a boli schopní transformovať pravý princíp a filozofickú ideu, na ktorej spočívala organizácia západnej spoločnosti. Táto úloha bola uskutočnená obrátením pozornosti na samosprávne sily kapitalistického štátu. Štrukturálne a politické procesy vo východnej a strednej Európe, ako je demonštrované v tejto štúdii, prebiehajú v protiklade so západnou planou rétorikou. A preto, aj keď vedci v sociálnej oblasti boli relatívne uzavretí - v gnozeologickom zmysle - voči odhaleniu komplexného vzťahu medzi sociálnymi hnutiami, štátom, sociálnou zmenou, nepodarilo sa im vytvoriť kritickú teóriu spoločnosti, ktorá by vysvetlila podstatu systémového prechodného obdobia rokov 1989-1998.
|
|