Anotácia: |
V ostatných desaťročiach prechádza spoločnosť na Slovensku a s ňou i manželstvo a rodina mnohými kultúrnymi zmenami. Nielen ekonomicky a politicky, ale aj spoločensky a kultúrne sa spoločnosť stala oveľa otvorenejšou ako v minulosti. Pôsobia na ňu celosvetové trendy euro-atlantickej civilizácie a tým aj rozličné pohľady na manželstvo a rodinu. Napriek tomu, že manželstvo zostáva u obyvateľov Slovenska stále veľmi vysoko cenenou hodnotou, narastá nielen množstvo rozvodov, ale aj množstvo voľných spolužití bez sobáša a podiel detí narodených mimo manželstva. Pretrvávajúca predstava, že muž má byť živiteľom rodiny a žena sa má venovať výchove detí a starosti o domácnosť, už dávno neplatí. Súčasná rodina je ekonomicky nastavená ako dvojpríjmová z pracovnej činnosti oboch manželov. Zakladá sa na rovnoprávnom partnerstve muža a ženy, kde nemá miesto nadriadenosť a podriadenosť, ale vzájomná jednota a pomoc. Nejde pritom len o jednotu v citovej a fyzickej oblasti, ale aj v oblasti starostlivosti o domácnosť a o deti, pre zdravý rozvoj ktorých je potrebný rozvoj vzájomnej lásky medzi manželmi a z neho vyrastajúcej rodičovskej lásky. Empirické výskumy odhaľujú celý rad faktorov, ktoré vplývajú na stabilitu manželstva a rodiny. Možno ich rozčleniť na finančné a nefinančné stabilizátory. Finančným stabilizátorom je predovšetkým celkový príjem rodiny, aby sa nedostala na hranicu chudoby a aby nemusela pre finančné zabezpečenie obetovať priveľa času, ktorý je potrebný pre budovanie vzťahov v rodine. V porovnaní s priemerom krajín EÚ na Slovensku trávia manželia v zamestnaní o dve hodiny týždenne viac a výdatnosť podpory spoločnosti adresovanej rodinám je podstatne nižšia. To sa prejavuje v nedostatku času pre vnútrorodinné aktivity, v ktorých osobitne absentujú muži. Mužský prvok chýba aj v primárnom vzdelávaní, kde ženy tvoria až deväťdesiat percent učiteľských kolektívov, pričom ideálom by bola rovnováha oboch pohlaví. V súvislosti s nefinančnými stabilizátormi a destabilizátormi rodiny je namieste spomenúť, že ako najčastejší dôvod rozvodov sa uvádza rozdielnosť pováh a nezistený dôvod, čo poukazuje na problém "ošúchania" vzťahu a nedostatky vzájomnej komunikácie pri riešení konfliktov. Tento faktor je aj spoločensky významný, nakoľko spôsobuje, že namiesto dialógu prichádza k slovu konfrontácia a utiekanie sa k extrémnym pozíciám. Ďalším významným faktom je, že aj keď väčšina obyvateľov Slovenska sa stále hlási ku Katolíckej cirkvi a katolícke manželstvo sa u mnohých z nich teší vysokému hodnoteniu, nevykazuje väčšiu stabilitu ako ostatné manželstvá. Uvedené zistenie vynáša na svetlo skutočnosť, že prevládajúca mentalita slovenských katolíkov je hlboko poznačená juridickým chápaním manželstva s možnosťou rozvodu, ako aj vysokou toleranciou kohabitácie. Len málo sa uplatňuje teologické chápanie rodiny ako domácej cirkvi, cirkvi v malom. Predložená stratégia naznačuje možnosti pomoci rodine pre najbližších desať rokov.
|
|